Архимандрит Иоиль (Яннакопулос)

Kto ma zrobić pierwszy krok ku przebaczeniu i pokoju

Jednego razu rolnik powiedział O.Ioiliu „dowody” którze mu przeszkadzali zrobić ierwszym kroki ku przebaczeniu sojemu młodszemu bratu:

– Ojcze, ja nie mogę zacząć ierwszym. On ma zacząć , bo to jego wina? i on młodszy, a ja starszy!

О. Ioil zapytał go:

– Powiedz a kto starszy: my -czy Bóg ?

– Coo za pytanie ? Jasne że Bóg!

A kto przed Kim zawinił, Bóg przed nami , czy my przed Bogiem ?

– My przed Bogiem!

– A Kto zrobił krok do kogo- my do Boga , czy Bóg do nas ?

–  Bóg przyszedł do nas!

– Więć ?

– Więć dziękuję ojcze, Ja pierwszy pójdę do brata!

o. Ioil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ojcze Nasz – „druga strona” modlitwy

Jednemy człowieku który nie mógł wybaczyć, o.Ioil poradził:

– Dobrze dokładnie wyucz na pamięć modlitwę Ojcze Nasz.

– Ja z dzieciństwa anm tamodlitwę na pamięćь.

– Na pamięć znasz , a ze zwrotnej sttrony- nie!

– Co ojciec ma na myśli ?

– Bo nie nie wiesz jaki sens tej modlitwy. Czytasz Ją mechanicznie. Jak by znaleś Ją z drugiej strony, wybaczyłeś by błiżniemu , bo jak nie, to niemożliwie by Bóg ci wybaczył grzechy! Bo właśnie to oznaczają słowa modlitwy : i Wybacz nam grzechy nasze jak i my wybaczamy dłużnikom naszym”. Wieć ucz modłitwę od drugiej strony”

 

Czy jest grzechem chęć umrzeć

Biedna i chora babcia zapytała o. Ioila:

– Ojcze, czy jest grzechem że ja chcę umrzeć ?

– Jeżeli chcesz śmierci by pozbyć się ciężaru trudności tego światu- to grzech bo narzekasz na Boga, że dopuszcza taki ciężar. A jeżeli twoja chęć śmierci podyktowana tym iż nichcesz wiecej grzeszyć i nie obrażać Boga- wtedy to nie grzech. Jeżeli chcesz śmierci bo nie wytrzymujesz rozdizielenia z Bogiem i chcesz jak najszybczej okazać się około Niego , tedy twoja chęc błagosłowiona!

O chęci życia mnichem

Jeden ojciec zapytał o. Ioila:

– Ojcze dla czego pobudzasz młodych pań do pójścia w monaster ?

Kto ja taki, że by zgaszać ogień zapalone Bogiem ?

– Jas nie pobudzam , ale i nie powstrymuję. Dożenia dożycia mnichiem ja nie zapalam i nie zgaszam. Nie zgaszam , bo to nie w mojej mocy: tylko Duch Święty  ma taką moc. Ale i nie zgaszam bo nie wolno tego robić. Kim ja jestem żebym gasić ogień zapalony Bogiem?

– Jak nie pbudzasz ich do zycia w monasterze, to jak wyjaśnić  że tylie dziewczyn który przychodzą do ciebie na spowiedż , chcą iść do monasterzy?

– Twoje pytanie prwidłowo zadać tak:” Dal czego tylie dziewczyń którzy chcą iść do monasteru przychodzą do ciebie na spowiedż ?» I wtedy by ci odpowiedziałem tak: «Dla tego iż wszyscy więdzą iż nie odwracam ludzie od życia mnicha». Więć idą do mnie, boi wiedzą iż nie będę sprzeciw ich chęci, teraz jasne?

Wiara i cuda
Архимандрит Иоиль (Яннакопулос)
Jednego razu kierdy o. Ioil poróżował pociągiem , na jednej ze stacji rozeszła się informacjaiz w cerkwi sąsiedniej  wioski, stał się cud- zapłakała ikona! Wszyscy pasażerowie biegiem poleciełi by zobaczyć ten cud. Wszyscy oprócz o,.Ioila , który dale czytał książkę.
Kiedy umielni pasażerowie powrócili na swoje miejśca jeden z nich siędzacych wiz a wi nie wytrzymał i powiedział:

– Ojcze a ty widać nie masz wiary!

– Ja akurat wiarę mam, -odpowidział o. Ioil, dla tego nie dziwię sie cudu. A ty nie masz wiary i dla tego pobiegłeś ze by zobaczyć cud i zdobyć wiarę- czy nie tak ? I powiedz, teraz już masz wiarę ??

Różnica między chrześcijaństwem a kommunizmem

Jeden kommunista mowił o. Ioiliu:

– Ojczę kommunizm- to jak czerścijaństwo ! W sensie życia społecznego między nimi nie ma różnicy. I kommunizm i chrześcijaństwo  chcą  równości, bractwa i sprawiedliwości społecznej.

– I jednak istnieje jedna mała różnica- powiedział o. Ioil.

– Jakaż to ?

– Chrześcijaństwo mówi do wiernego: ” Dla czego ty masz a inny nie, idż i oddaj mu!” A kommunizm mówi do swoich :” Dla czego on ma a ty nie/ -idż i zabierż mu” Zrozumiałeś różnicę ?

Проходной балл христианства

Один учитель средней школы сказал о. Иоилю:

– Батюшка, по-моему, совсем нехорошо делать добро с целью наслаждаться раем или чтоб избавиться от ада. Мы должны делать добро исключительно лишь ради любви к Богу.

О. Иоиль спросил учителя:

– Когда ты оцениваешь своих учеников, используешь лишь «ноль» и «отлично»? Других оценок нет?

– Конечно же, есть! Я использую все оценки от нуля до двадцати. Ученики, у которых «десять» и больше, проходят, а остальные нет.

– Вот и у христианства своя шкала оценок. «Отлично» получают те, которые делают добро исключительно лишь ради того, что желают исполнить волю Божию. Тем, которые делают добро для того, чтобы наслаждаться раем, христианство ставит оценку пониже. Еще ниже отметку получают те, которые совершают добро с тем, чтоб избежать ада. Но все эти три отметки – больше «десятки», и, следовательно, ими люди «проходят». Если хочешь, подвизайся, чтобы получить «отлично». Никто тебе не мешает. Но с сочувствием смотри на тех бедных, которые борются за «десятку».

Перевел с греческого Геворг Казарян

Из книги: Харизмы и харизматы. Антология проявления благодатных даров (в 3-х т.), т. 3-й, изд. Священной обители Параклита, Оропос, 2009.

22 августа 2018 г.